Coffee Break with Nick – Morning Routine

Terwijl wij aan onze kop koffie zaten, dit keer gezet met onze Moccamaster en gemaakt van versgemalen Hopong bonen, in de zon op ons balkon ontstond het idee van een nieuw terugkerend blog artikel. ‘Coffee Break with Nick’ waarin je verschillende onderwerpen kan verwachten. Een soort podcast in blogvorm waar je mij beter leert kennen en waar allerlei onderwerpen aanbod kunnen komen. Eigenlijk alsof we samen een bakkie doen en het hebben over van alles en nog wat. Voor de eerste editie van ‘Coffee Break with Nick’ leek het me leuk om af te trappen met mijn Morning Routine tijdens de Corona periode. Een aantal punten deed ik hiervoor al en andere heb ik eindelijk kunnen toevoegen en/of uitproberen aan mijn ochtend routine. Naast dat ik de stappen fijn of lekker vindt, helpen ze mij ook om elke dag weer fris, positief en energiek te beginnen zodat ik ’s avonds terug kan kijken op een succesvolle, productieve dag!

Waking up

Ik zorg er voor dat ik een nachtrust van 8 uur heb. Dat betekent dat ik nu in thuis isolatie tussen 7:00 en 8:00 opsta, niet snoozen, niet nog een keer omdraaien maar echt gelijk opstaan. Meestal word ik uit mezelf wakker en anders gaat mijn wekker. De slaapkamer is een no smartphone zone en ik zet dan ook geen wekker op mij telefoon maar gebruik een wake up light. Vervolgens was ik me gezicht met koud water en drink ik een glas water.

Ontbijt

Tijd voor een gezond ontbijt! Dit is eigenlijk altijd hetzelfde, havermout, (plantaardige) melk en kokosrasp, fruit en/of noten als topping. Hierbij drink ik een lichte groene thee. Hierbij zijn schermen nog steeds off limit.

Lezen

Ik was absoluut geen lezer vroeger. Pas aan het einde van mijn tiener jaren las ik zo af en toe persoonlijke ontwikkeling boeken en daar deed ik dan ook een flinke tijd over. Dat soort boeken lees ik nog steeds nu wel vaker en sneller. Deze stap doe ik ’s ochtends niet altijd maar 10 minuten lezen (loopt soms wat uit) is wel fijn en pas ik steeds vaker toe.

Body movement

Tijd om mijn lichaam wakker te maken! Lichaamsbeweging in de ochtend heeft onder andere een positief effect op je immuunsysteem, spijsvertering en humeur. Zelf doe ik ’s ochtends push-ups in combinatie met een andere oefening. Dit helpt voor mij ook weer bij het trainen met mijn personal trainer.

Koud douchen

Yes, je leest het goed! ’s Ochtends neem ik een koude douche naast het scheren en het tandenpoetsen. Misschien verklaar je me voor gek maar ik heb ontdekt dat dit eigenlijk best fijn is. Het geeft je meteen een kick (of als je slecht hebt geslapen een reset) en het helpt je onbewust bij het nemen van lastige beslissingen. Want door te kiezen voor een ijskoude douche heb je de eerste moeilijke beslissing al genomen van de dag. Verder heeft koud douchen ook een aantal gezondheidsvoordelen die Google je maar wat graag verteld.

Journaling

Aan het einde van mijn morning routine schrijf ik in mijn journal, even alles in je hoofd op schrijven. Dit mag van alles zijn, dingen waar je dankbaar voor bent, dagelijkse doelen of random ideeën. Het is onder andere een soort braindump voor zowel persoonlijke als zakelijke punten en kan soms maar 5 minuten duren.

Mediteren

Deze stap zit er nog niet standaard in maar wil ik er eigenlijk wel vast in gaan krijgen. 5 tot 10 minuten is al genoeg. Een beetje hulp nodig? Gebruik dan een meditatie app of video.


Dit was mijn ochtend routine, de volgorde van de stappen wil nog wel eens verschillen en de ene keer neem ik meer tijd voor dan de andere. Maar zoals je ziet kost het je het nog geen uur.

Nu ik elke dag thuis zit heb ik eigenlijk nog een extra stap om er aan toe te voegen. Al zit deze stap er niet direct aan vast. Dat is het koffie momentje samen met Denise. Even lekker wat boontjes malen en een zetmethode kiezen, gaan we bijv. voor de Chemex of Moccamaster? Op dat moment ben ik ook echt alleen even bewust met de koffie bezig. Daarna drinken we samen, het liefst op ons balkon met het heerlijke zonnetje erbij, en genieten we even of bespreken we wat onze planning voor die dag is.

Geniet van je dag!

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.