Zoals Alleen Oma Dat Kan door Danny Jansen

Zoals jullie weten kent de Indische keuken veel geheimen. De kookkunsten en recepten van verschillende families worden dan ook generatie op generatie doorgegeven. Maar stiekem wil jij ook een keer die super lekkere babi ketjap maken of dat ene gerecht maken dat je op de verjaardag proefde! Met het nieuwe kookboek genaamd ‘Zoals Alleen Oma Dat Kan’ van tv-kok Danny Jansen kan jij dat nu ook of zal je in ieder geval heel erg in de buurt komen. Want verschillende oma’s uit verschillende Indische families delen in dit kookboek hun recepten met jou. Ook staan er recepten van Danny zelf in dus houd je van de Indische keuken en wil je binnenkort weer een heerlijke rijsttafel bereiden dan is dit boek zeker een musthave.

Nick is natuurlijk ook Indo en daardoor weten wij maar al te goed dat Indisch koken veel op gevoel wordt gedaan. Beetje van dit, iets meer van dat, even proeven, toch iets meer sambal erbij. Daarom zijn het vaak de oma’s die de kookkunsten overbrengen naar de volgende generatie. Vandaar ook de titel van het kookboek.

In het boek zie je de lieve oma’s (de gezichten achter de recepten) met hun familie, sowieso bevat het boek prachtige foto’s. Dit maakt het boek extra leuk om door te lezen en om er inspiratie uit op te doen. Ben je zelf Indisch of Indo dan zal je veel herkennen. Daarom is het gelijknamige programma op 24kitchen ook erg leuk om te zien, de Indische oma’s zijn schattig maar eigenlijk ook een beetje ondeugend!

De Indische keuken staat vaak bekend om de duur van het bereiden van de gerechten. Daarom is het leuk dat in dit boek ook snelle recepten staan die je binnen een half uur maakt. De recepten zijn overigens duidelijk geschreven en de Indische termen zijn vertaald zodat het voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk is. Ook kan je aan het aantal pepers zien hoe pittig een gerecht is, 3 rode pepers staat bijvoorbeeld voor erg pittig. Een aantal van de oma’s houden wel van flink pittig!

Wij vinden het een erg mooi en inspirerend kookboek met leuke recepten. Toen we het binnen kregen zijn we dan ook gelijk aan de slag gegaan met een aantal recepten zoals de Telor Boemboe Bali en de Ajam Boemboe Roedjak, erg lekker! Super leuk dat dit boek ons inspireert om weer meer Indisch te gaan koken, zo staat onder andereΒ de Babi Ketjap uit het boek op de planning naast onze eigen familierecepten. Want familierecepten mogen zeker niet verloren gaan, dat zou zonde zijn! Daarom is dit kookboek ook een erg leuk initiatief van Danny.

Het kookboek ‘Zoals Alleen Oma Dat Kan’ van Danny Jansen is online en in boekhandels verkrijgbaar voor € 24,95.